In deze zaak was een werknemer in gesprek met een nieuwe werkgever. Vlak voordat hij bij de werkgever aankondigt te gaan overstappen naar dit bedrijf, een directe concurrent, mailt hij de gehele klantenlijst van zijn werkgever, inclusief de bijbehorende afnamecijfers over twee jaar, aan het emailadres van zijn echtgenote. De werkgever komt hier achter en geeft ontslag op staande voet.
De rechter overweegt dat de werknemer geen goede verklaring heeft voor het naar privé mailen van de bedrijfsgegevens. Tijdens de zitting vertelt hij dat dat was omdat hij thuis een printer had, dat dit handig was zo vlak voor de bouwvakvakantie, dat hij vanuit huis werkte en dat hij dit wel vaker deed. Ook meende hij dat zijn echtgenote geen derde is zodat de geheimhouding niet zou zijn geschonden.
De rechter gelooft er niets van, allereerst omdat vanuit het perspectief van een werkgever de echtgenote als derde moet worden beschouwd zeker nu het gevoelige informatie ging. Daarnaast is van belang dat de man doende was over te stappen naar de concurrent.
De rechter pakt flink uit en legt een forse boete op plus aanvullende verboden om nog informatie van het bedrijf aan derden te verstrekken.
Er zijn nogal wisselende uitspraken over de vraag of de werknemer bestanden van de werkgever naar zijn privémail mag sturen. Dit kan immers prima passen binnen het normale kader van de werkzaamheden.
Om discussies te voorkomen is het opstellen van een intern beleid, bedrijfsregels en/of instructies met betrekking tot privacy, e-mail, internet, sociale media etcetera onontbeerlijk om een handvat te bieden aan de werkgever wat betreft het optreden tegen werknemers die bedrijfsinformatie doorsturen buiten het interne netwerk.
Als u een model van zo’n gedragscode (door uzelf verder in te vullen) wil ontvangen, stuur dan even een mailtje aan info@esq.nl.