Grote ketens stunten graag met hun prijzen. U kunt de tv niet aanzetten of er komt weer een flitsend reclamespotje voorbij waarin de laagste prijs wordt gegarandeerd. Deze laagste-prijs-garanties hebben mogelijk tot gevolg dat ook uw verwachtingen voor wat betreft de service tot het laagste niveau dalen. Dit is echter niet juist; zowel bij een kleine speciaalzaak als bij een grote keten hebt u recht op consumentenbescherming. Waar u recht op hebt, leest u hier.

Hoewel het lijkt alsof tegenwoordig alles wordt gemaakt om snel kapot te gaan, hebt u als consument wel degelijk een poot om op te staan wanneer uw aankoop kort na aanschaf stuk gaat. Hebt u bijvoorbeeld een wasmachine gekocht waar vanaf dag één uw wasgoed stinkend uit komt, dan hoeft u geen genoegen te nemen met de mededeling dat u een verkeerd wasmiddel gebruikt. Ook wanneer u een tweedehands auto hebt gekocht welke al bij het verlaten van het autobedrijf de nodige kuren vertoont, hoeft u zich niet te laten wegsturen met de mededeling dat het nu eenmaal een occasion betreft. Op grond van de Nederlandse wet en Europese richtlijnen wordt vermoed dat het gekochte vanaf dag één ondeugdelijk was, indien het binnen zes maanden na aankoop kapot gaat. Uiteraard zijn hier grenzen aan verbonden. Koopt u bijvoorbeeld een panty, dan kan het gebeuren dat hier al op de eerste dag een ladder in ontstaat.

Wat kunt u doen wanneer een aankoop binnen zes maanden niet (meer) aan uw verwachtingen voldoet? Allereerst moet u direct bij de verkoper melding maken van het probleem. Meldt u het probleem niet binnen een redelijke termijn nadat u het hebt ontdekt, dan mag de verkoper weigeren een oplossing te bieden. Het is namelijk ook voor de verkoper belangrijk dat hij tijdig de nodige maatregelen kan nemen, bijvoorbeeld om verdere schade te voorkomen. Daarnaast moet u de verkoper in de gelegenheid stellen het product te repareren. Hoe vaak de verkoper het product mag repareren hangt onder andere af van het product, als ook van de aard van de schade. Is eerst het derde remlicht van uw auto kapot, iets later heeft uw auto startproblemen en weer later werkt de airco niet naar behoren, dan moet u dus drie maal uw auto ter reparatie aanbieden. De verkoper mag hiervoor in beginsel geen reparatie- of vervangingskosten rekenen.

Wordt de aankoop alsnog ongedaan gemaakt omdat reparatie niet mogelijk of te kostbaar is, dan moet de verkoper het volledige aankoopbedrag terugbetalen. De verkoper mag in dat geval geen bedrag inhouden voor een vermindering van de waarde van het betreffende product.

Hebt u een product gekocht dat niet aan uw verwachtingen voldoet en neemt de verkoper uw klacht niet serieus? ESQ Advocaten helpt u graag te krijgen waar u recht op hebt. Neem vrijblijvend contact op via 0162-523033 of info@esq.nl.

Bel voor informatie