Het kan ons allemaal overkomen; u rijdt over de snelweg en ineens brandt er een waarschuwingslampje. U hebt haast, weet niet direct welke indicatie het betreft of een reparatie komt financieel erg ongelegen, zodat u besluit door te rijden. U komt veilig thuis en schenkt nog weinig aandacht aan het lampje. De auto rijdt toch immers nog prima? Tot u opnieuw onderweg bent en de auto in brand vliegt. U komt tijdig uit de auto, maar van de auto blijft weinig over. In dat geval hebt u mogelijk een groter probleem dan slechts een auto welke total loss is, zo heeft een automobilist recent ervaren.
Zo’n vijf jaar geleden maakt de eigenaar van een zeven jaar oude Renault Laguna met om en nabij twee ton op de teller bovenstaande mee. Hoewel de auto altijd keurig is onderhouden, licht net na middernacht op de A7 bij Slochteren het waarschuwingslampje ‘STOP’ op. Niet duidelijk is of de automobilist de auto direct aan de kant heeft gezet, maar nog tijdens diezelfde rit brandt de auto volledig uit. Rijkswaterstaat, verantwoordelijk voor het onderhoud aan de snelwegen in ons land, wil de kosten voor reparatie van het asfalt, een ruime € 14.000,00, op de eigenaar van de Renault verhalen. Normaal gesproken dient Rijkswaterstaat de herstelwerkzaamheden zelf te financieren, maar in dit geval vindt Rijkswaterstaat niet dat de belastingbetaler voor deze schade dient op te draaien. Volgens Rijkswaterstaat was de Renault gebrekkig en daarom dient de automobilist de schade aan het asfalt te vergoeden.
De lagere rechter meent dat de automobilist moet bewijzen dat hij tijdig is gestopt nadat het waarschuwingslampje is gaan branden. De verzekeraar van de automobilist is het hier niet mee eens en vraagt een hogere rechter om een heroverweging. Deze hogere rechter heeft een ander oordeel. Niet de automobilist moet zich vrijpleiten, maar Rijkswaterstaat moet aantonen welk gebrek of welke storing aan de auto de brand heeft kunnen veroorzaken en daarmee dat de auto gebrekkig was. Omdat de brand al vele jaren eerder heeft plaatsgevonden is de oorzaak in dit geval (waarschijnlijk) niet meer te achterhalen, maar duidelijk is wel dat u als automobilist maar beter direct een pechdienst kunt inseinen wanneer uw auto u iets probeert te vertellen.