ESQ Advocaten
Smart Lawyers

U wordt bestolen op reis; moet de verzekeraar uw schade vergoeden?

12 mei, 2015
Geschreven door: Melanie Hermes

Zonnebrillen, fototoestellen en mobiele telefoons; verzekeraars keren jaarlijks miljoenen uit omdat verzekerden op reis worden bestolen. Een voorwaarde voor uitkering is dat u bij de plaatselijke autoriteiten aangifte van diefstal hebt gedaan, of bij vermissing van uw bagage na een vliegreis u op de luchthaven een speciaal rapport hebt laten opstellen. Wordt uw betaalpas of creditcard gestolen, dan dient u deze direct te laten blokkeren. Toch hoeft een verzekeraar lang niet in alle gevallen uw schade te vergoeden, zo heeft het financiële klachteninstituut Kifid in verschillende dossiers bepaald. Waar moet u op letten wanneer u wordt bestolen op vakantie?

Diefstal uit/van onbeheerde bagage
Wanneer u op reis gaat, zult u doorgaans een creditcard op zak hebben. Een ongeluk zit namelijk in een klein hoekje en zeker in een ver land wilt u over voldoende geld kunnen beschikken om noodsituaties op te vangen. Creditcardmaatschappijen nemen echter in hun voorwaarden op dat u zelf aansprakelijk bent voor schade wanneer onbevoegd gebruik wordt gemaakt van uw kaart doordat u nalatig bent geweest in het opbergen van uw kaart. Bergt u de creditcard op in uw portemonnee, welke portemonnee in uw rugtas in het bagageruim van een bus wordt vervoerd, dan kan de creditcardmaatschappij oordelen dat u nalatig bent geweest in het opbergen van de kaart, ook wanneer u steeds toezicht hebt gehouden bij het in- en uitladen van de bagageruimte en deze bagageruimte niet vrij toegankelijk was. Tijdens de reis hebt u namelijk geen zicht op de rugtas en ook tijdens een tussenstop kan in een split second de kaart zijn gestolen. Wordt er vervolgens onbevoegd gebruik gemaakt van uw kaart, dan bent u zelf verantwoordelijk voor de schade.

Een zelfde uitspraak heeft het klachteninstituut gedaan in een zaak waar een stel hun koffer onbeheerd achterliet om een drankje te nuttigen op de luchthaven. Volgens het klachteninstituut kon namelijk één van beide partners bij de koffer blijven of konden zij andere voorzorgsmaatregelen treffen, juist omdat het erg druk was op het vliegveld. Ook in dit geval hoefde de verzekeraar de schade niet te vergoeden, aldus het klachteninstituut.

Diefstal uit caravan of hotelkamer
Op de camping zult u zich al snel thuis voelen. Hierdoor denkt u wellicht even naar de campingwinkel of sanitaire ruimte te kunnen lopen, zonder uw caravan af te sluiten. Bij terugkomst mist u echter de televisie, zonder dat u sporen van braak opmerkt. Het klachtinstituut heeft bepaald dat de verzekeraar in dat geval niet tot uitkering over hoeft te gaan, omdat in de verzekeringsvoorwaarden is opgenomen dat de caravan afgesloten dient te zijn wanneer u de caravan zonder toezicht achterlaat. Ook wanneer u even een boodschap doet.

Ook wanneer u dure spullen in uw hotelkamer achterlaat, kan de verzekeraar weigeren deze spullen te vergoeden wanneer ze worden gestolen. Laat u echter uw laptop achter op het bureau van uw kamer in een pension of appartement, dan hoeft dit niet in te houden dat u de normale voorzichtigheid niet in acht hebt genomen. Bij een pension of appartement hoeft u er namelijk niet op bedacht te zijn dat derden uw kamer tussentijds betreden, bijvoorbeeld door schoonmaakpersoneel, mits u de toegangsdeur op slot hebt gedaan. De verzekeraar mag in dat geval uitkering niet zonder meer weigeren.

Diefstal van sieraden en andere kostbaarheden
Het kan verleidelijk zijn om een sieraad als veel duurder op te geven dan voor het bedrag waarvoor u het daadwerkelijk hebt gekocht. Een verzekeraar mag echter dekking weigeren wanneer wordt getwijfeld aan de juistheid van de claim. Wanneer u stelt dat u bestolen bent op reis, maar u kunt geen aankoopbonnen overleggen, dan mag de verzekeraar nadere vragen stellen om te achterhalen voor welk bedrag en bij welke verkoper u de spullen hebt aangeschaft. Zijn uw verklaringen tegenstrijdig of ongeloofwaardig, dan mag de verzekeraar de claim afwijzen en zelfs melding maken in het incidentenregister. Dit geldt niet alleen wanneer wordt getwijfeld aan het aankoopbedrag van de gestolen goederen, want ook wanneer de toedracht vaag blijft zal de verzekeraar uitkering weigeren. Bewaar dus altijd de aankoopbonnen van kostbare goederen of maak een foto van het aankoopbewijs.

Bent u bestolen en weigert de verzekeraar de schade te vergoeden? Neem dan contact op met ESQ Advocaten via 0162-523033 of info@esq.nl om te beoordelen of de afwijzing terecht is.